
Υπάρχουν λόγοι που δεν πρέπει να μαλώνουμε το παιδί μας μπροστά σε τρίτους καθώς μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην ψυχολογία του.
Μαλώνοντας ένα παιδί μπροστά σε άλλους μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην ψυχολογία του και στη σχέση μας μαζί του.
Ακολουθούν μερικοί σημαντικοί λόγοι που δεν πρέπει να μαλώνουμε το παιδί μπροστά σε τρίτους.
1. Μείωση αυτοεκτίμησης
- Όταν ένα παιδί νιώθει ότι το επιπλήττουν δημόσια, μπορεί να αισθανθεί ντροπή και ταπείνωση, κάτι που επηρεάζει αρνητικά την αυτοπεποίθησή του.
2. Πρόκληση άγχους και φόβου
- Η δημόσια επίπληξη μπορεί να δημιουργήσει φόβο και άγχος στο παιδί, με αποτέλεσμα να αποφεύγει να εκφράζεται ή να φοβάται να κάνει λάθη.
3. Ενίσχυση αρνητικής συμπεριφοράς
- Αν το παιδί νιώσει ντροπή ή θυμό, μπορεί να αντιδράσει με ακόμα πιο προκλητική συμπεριφορά, αντί να κατανοήσει το λάθος του.
4. Επιδείνωση της σχέσης γονέα-παιδιού
- Το παιδί μπορεί να αισθανθεί ότι δεν το σέβεστε, με αποτέλεσμα να χάσει την εμπιστοσύνη του προς εσάς.
5. Κοινωνική αμηχανία
- Το παιδί μπορεί να νιώσει άβολα μπροστά στους φίλους ή στους γνωστούς του, κάτι που μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά του στις κοινωνικές του σχέσεις.
6. Έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας
- Όταν ένα παιδί επιπλήττεται μπροστά σε τρίτους, μπορεί να μην ακούει πραγματικά το μήνυμα που προσπαθείτε να του περάσετε, γιατί θα είναι απασχολημένο με τα συναισθήματα ντροπής ή θυμού.
Εναλλακτικές προσεγγίσεις
Αντί να επιπλήττουμε ένα παιδί μπροστά σε άλλους, μπορούμε να εφαρμόσουμε πιο θετικές και αποτελεσματικές προσεγγίσεις για να του διδάξουμε σωστή συμπεριφορά.
Ακολουθούν κάποιες εναλλακτικές λύσεις:
1. Συζήτηση σε ιδιωτικό χώρο
- Αν χρειαστεί να διορθώσετε τη συμπεριφορά του παιδιού, απομακρυνθείτε από τους άλλους και μιλήστε του σε ήρεμο τόνο.
- Δώστε του χρόνο να εξηγήσει τη δική του οπτική.
2. Χρήση θετικής διατύπωσης
- Αντί να πείτε «Σταμάτα να τρέχεις!» μπροστά σε όλους, δοκιμάστε «Περπατάμε ήρεμα για να είμαστε ασφαλείς».
- Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί ακούει το μήνυμα χωρίς να νιώθει ταπείνωση.
3. Σωματική καθοδήγηση
- Αν βρίσκεται σε ακατάλληλη συμπεριφορά, μπορείτε διακριτικά να ακουμπήσετε τον ώμο του ή να το κρατήσετε από το χέρι και να του ψιθυρίσετε την υπενθύμιση.
4. Αγνόηση μικρών παραπτωμάτων
- Αν η συμπεριφορά του δεν είναι σοβαρή, μπορεί να είναι καλύτερο να την αγνοήσετε προσωρινά και να συζητήσετε αργότερα.
5. Δίνοντας το καλό παράδειγμα
- Τα παιδιά μιμούνται τους ενήλικες. Αν διατηρείτε ψυχραιμία και ευγένεια, είναι πιο πιθανό να κάνουν το ίδιο.
6. Χρήση χιούμορ
- Μια αστεία παρατήρηση μπορεί να αποφορτίσει την κατάσταση χωρίς να φέρει ντροπή στο παιδί. Π.χ., αν φωνάζει δυνατά, μπορείτε να ψιθυρίσετε χαμογελώντας: «Ας δούμε ποιος μπορεί να ψιθυρίσει πιο χαμηλόφωνα!»
7. Δημιουργία προκαθορισμένων κανόνων
- Συζητήστε εκ των προτέρων ποια συμπεριφορά περιμένετε σε δημόσιους χώρους, ώστε να μην χρειαστεί να κάνετε επίπληξη εκείνη τη στιγμή.
8. Μετά την εκδήλωση της συμπεριφοράς
- Μόλις είστε μόνοι σας, ρωτήστε το παιδί πώς αισθάνθηκε και γιατί έκανε ό,τι έκανε.
- Συζητήστε τις συνέπειες της πράξης του και πώς μπορεί να διορθώσει τη συμπεριφορά του στο μέλλον.
Αυτές οι προσεγγίσεις βοηθούν το παιδί να μάθει χωρίς να νιώθει ταπεινωμένο ή απομονωμένο, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη σχέση μας μαζί του.
Share This Post