
Σε μια προσπάθεια να εκσυγχρονίσει το εκπαιδευτικό της σύστημα, η Πολωνία αποφάσισε να προχωρήσει σε ένα καινούργιο μέτρο καταργώντας το διάβασμα και τις εργασίες για το σπίτι.
Με τους επικριτές του Πολωνικού εκπαιδευτικού συστήματος να υποστηρίζουν πως δίνει υπερβολική έμφαση στη σχολαστική μάθηση και την εργασία και όχι αρκετή στην κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα η κυβέρνηση της Πολωνίας θέσπισε την απαγόρευση των απαιτούμενων εργασιών για το σπίτι.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την εφημερίδα The Independent, από φέτος τον Απρίλιο, οι δάσκαλοι στις τρεις πρώτες τάξεις του δημοτικού δεν είναι υποχρεωμένοι να δίνουν στα παιδιά διάβασμα και εργασίες για το σπίτι, ενώ από την τετάρτη ως την όγδοη τάξη μπορούν να δίνουν στα παιδιά εργασίες, αλλά θα είναι προαιρετικές και το διάβασμα στο σπίτι δεν θα προσμετράται στο βαθμό των μαθητών.
Οι συζητήσεις σχετικά με την κατάλληλη ποσότητα εργασίας για το σπίτι είναι κοινές σε όλο τον κόσμο. Ενώ ορισμένες μελέτες έχουν δείξει μικρό όφελος από την εργασία για το σπίτι για τους νέους μαθητές, άλλοι ειδικοί λένε ότι μπορεί να τους βοηθήσει να μάθουν πώς να αναπτύσσουν συνήθειες μελέτης και ακαδημαϊκές έννοιες.
Η συγκεκριμένη απόφαση βρήκε απόλυτα σύμφωνους και ενθουσιασμένους τους μαθητές. Ωστόσο κάποιοι γονείς βλέπουν με καλό μάτι αυτή την εξέλιξη, έχοντας οι ίδιοι βιώσει εποχές όπου το σχολείο ήταν ιδιαίτερα καταπιεστικό. Άλλοι γονείς θεωρούν ότι το διάβασμα στο σπίτι είναι ο μοναδικός τρόπος για να εμπεδώσει ένας μαθητής όσα έμαθε στο σχολείο και προβληματίζονται με αυτή τη νέα πολιτική του Υπουργείου Παιδείας.
Σύμφωνα με την εφημερίδα The Independent, ο επικεφαλής των σωματείων των εκπαιδευτικών της χώρας Sławomir Broniarz ισχυρίζεται ότι υπάρχει μεν ανάγκη να μειωθεί ο φόρτος εργασίας των μαθητών στο σπίτι, όμως το νέο σύστημα τέθηκε σε εφαρμογή χωρίς οι αρμόδιοι να συμβουλευτούν τους δασκάλους.
«Γενικότερα μιλώντας, οι δάσκαλοι πιστεύουν ότι αυτό έγινε πολύ γρήγορα, πολύ βιαστικά», δήλωσε σχετικά, επισημαίνοντας ότι η μείωση του διαβάσματος στο σπίτι μπορεί να διευρύνει τα εκπαιδευτικά κενά ανάμεσα στα παιδιά που έχουν βοήθεια από το οικογενειακό τους περιβάλλον και αυτά που δεν έχουν. Ο ίδιος θεωρεί πως πρέπει να γίνουν εκ θεμελίων αλλαγές και στην ύλη.
Η εξέλιξη αυτή προέκυψε εκτός των άλλων εξαιτίας της προσπάθειας που έκανε πέρυσι ο τότε 14χρονος μαθητής Maciek Matuszewski, που είχε απευθυνθεί στον πρωθυπουργό Donald Tusk για το ζήτημα της παιδείας, λέγοντάς του μεταξύ άλλων ότι δεν είχε χρόνο να ξεκουραστεί ούτε το Σαββατοκύριακο, εξαιτίας των πολλών διαγωνισμάτων που του έβαζαν οι καθηγητές κάθε Δευτέρα.
Έτσι, ο Matuszewski έγινε το πρόσωπο αυτής της νέας καμπάνιας που για την πολωνική κυβέρνηση είναι πολύ σημαντική, καθώς αποτελεί συνώνυμο της προόδου σε έναν τομέα όπου η χώρα είχε παραμείνει στάσιμη για χρόνια.
Ένα παραπλήσιο μέτρο εφαρμόζεται εδώ και χρόνια στη Νότια Κορέα, όπου υπάρχει όριο στις εργασίες που μπορούν να αναλάβουν οι μαθητές για το σπίτι, ωστόσο εκεί δεν έχει καταφέρει να τους ξεκουράσει, μιας και το σύστημα εκπαίδευσης είναι πολύ απαιτητικό και οι μαθητές προσπαθούν από τα πρώτα έτη του σχολείου να βγάλουν καλούς βαθμούς για να περάσουν στο πανεπιστήμιο.
Στις ΗΠΑ, οι δάσκαλοι και οι γονείς αποφασίζουν μόνοι τους πόση εργασία θα αναθέσουν στο σπίτι. Ορισμένα δημοτικά σχολεία έχουν καταργήσει εντελώς την εργασία για να δώσουν στα παιδιά περισσότερο χρόνο για παιχνίδι, συμμετοχή σε δραστηριότητες και περνούν χρόνο με τις οικογένειες.
Πηγή: The Independant