Ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών δεν είναι έτοιμο για την Α΄ Δημοτικού

sxoleio

Ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών, περίπου 10 – 20% που ολοκληρώνουν το νηπιαγωγείο δεν είναι ακόμα έτοιμο για την Α΄ Δημοτικού.

Περίπου το 20% των παιδιών δεν είναι έτοιμο για την Α΄ Δημοτικού μετά το νηπιαγωγείο. Το θέμα της σχολικής ετοιμότητας απασχολεί πολλές οικογένειες αυτή την περίοδο, καθώς, όταν εντοπίζονται δυσκολίες από τους δασκάλους, προτείνεται η επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο για να εξασφαλιστεί ότι το παιδί δεν θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στο μέλλον στο δημοτικό σχολείο.

«Η τάση αυτή έχει αυξηθεί μετά την πανδημία και την εντεινόμενη χρήση οθονών, ακόμη και σε μικρές ηλικίες, σύμφωνα με τις έρευνες μας», αναφέρει στο protothema.gr η Καθηγήτρια και Εκπρόσωπος της UNESCO GHE/WHO Collaborating Centre, Διευθύντρια του ΠΜΣ «Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας» της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ Δρ. Άρτεμις Τσίτσικα, εξηγώντας πως η παρατεταμένη χρήση κινητών ή tablet από τα παιδιά σχετίζεται με καθυστέρηση στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων. Όσο αυξάνεται ο χρόνος χρήσης, αυξάνεται και ο κίνδυνος καθυστέρησης στην ικανότητα έκφρασης.

Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται στο σύνολο των δεξιοτήτων του παιδιού που είναι απαραίτητες για την προσαρμογή και την ανταπόκριση στις σχολικές απαιτήσεις. Αυτές οι δεξιότητες περιλαμβάνουν όχι μόνο γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες, αλλά και κοινωνικο-συναισθηματική ωριμότητα, και είναι πιο κρίσιμες από την ηλικία 5,5-6 ετών.

Καθοριστική η σχολική ετοιμότητα

Η σχολική ετοιμότητα είναι καθοριστική για την εύρυθμη πορεία του παιδιού στο σχολείο, και η επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι μια επιλογή όταν εντοπίζονται ελλείψεις. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται για τα παιδιά που γεννιούνται αργότερα μέσα στη χρονιά ή για εκείνα με προβλήματα όπως υπερκινητικότητα ή διάσπαση προσοχής.

Το 10- 20% των παιδιών παρουσιάζουν ελλείψεις 

Η Ελλάδα καταγράφει περίπου 87.000 εγγραφές στην Α΄ Δημοτικού ετησίως, αλλά περίπου ένα ποσοστό 10-20% των παιδιών εμφανίζει ελλείψεις στη σχολική ετοιμότητα με αποτέλεσμα να μην είναι έτοιμο για την Α΄ Δημοτικού.

Στα κορίτσια, οι επιδόσεις σε θέματα σχολικής ετοιμότητας φαίνεται να είναι καλύτερες από ό,τι στα αγόρια, αν και τα αγόρια συνήθως ξεπερνούν τα κορίτσια στις κινητικές δεξιότητες.

Είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν πως η «ωριμότητα» του παιδιού να ξεκινήσει το σχολείο δεν πρέπει να εξαρτάται μόνο από την ηλικία, αλλά και από τις ικανότητες που έχει κατακτήσει. Αντί να προσπαθούν να επιταχύνουν τη διαδικασία, οι γονείς πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του παιδιού με τρόπο υγιή και σταδιακό.

Οικογενειακή υποστήριξη

Η οικογενειακή υποστήριξη παίζει μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη των ικανοτήτων αυτών, με τη συμμετοχή των γονιών σε δραστηριότητες όπως η ανάγνωση βιβλίων και το παιχνίδι να έχει θετική επίδραση. Παράλληλα, η χρήση των οθονών πρέπει να περιορίζεται, ειδικά σε μικρές ηλικίες.

Η σχολική ετοιμότητα δεν σχετίζεται πάντα με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά η πρώιμη διάγνωση και η παρέμβαση είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή σχολική πορεία. Αν το παιδί δυσκολεύεται να μάθει, μπορεί να χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση για να εξακριβωθούν οι αιτίες της καθυστέρησης.

Διαδικασία αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας

Η διαδικασία αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας μπορεί να περιλαμβάνει εξετάσεις από εκπαιδευτικούς και ειδικούς, όπως ψυχολόγους ή λογοθεραπευτές, και απαιτεί τη συνεργασία του ΚΕΔΑΣΥ για τον καθορισμό της αναγκαιότητας της επαναφοίτησης στο νηπιαγωγείο, εφόσον το παιδί δεν είναι έτοιμο για την Α΄ Δημοτικού.

Η προσαρμογή του παιδιού στις σχολικές απαιτήσεις επιτυγχάνεται καλύτερα όταν αυτό νιώθει συναισθηματική ασφάλεια και υποστήριξη από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον, καθώς η αυτοπεποίθηση και η ωριμότητα αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για την επιτυχία του στο σχολείο.

Πηγή: Protothema.gr

Διαβάστε ακόμη

“Τα Πλάσματα της Στέγης” ζωντανεύουν στο Πεδίον του Άρεως
Ίδρυμα Αικ. Λασκαρίδη: Εκθέσεις και εργαστήρια με ελεύθερη είσοδο
Πως θα κινηθεί η κακοκαιρία Ines
Βρέθηκε νεκρό βρέφος σε κάδο απορριμμάτων
Ακρόαση για την ένταξη παιδιών στο μιούζικαλ “Annie”
Ραντεβού Πολιτισμού στον Κήπο του Μεγάρου

Δείτε ακόμη

Doukas summer camp 2025
Κυνήγι θησαυρού στο Ίδρυμα Αικ. Λασκαρίδη
Burger project & Φίλοι: Πάρτι στον Κήπο του Μεγάρου
Ο Καραγκιόζης στον Κήπο του Μεγάρου
Lullaby Project: Μουσικές Συνθέσεις
Διεθνής Ημέρα Μουσείων στο Μουσείο της Ακρόπολης
Share This Post