
Από την τακτική δημοσιογραφική κάλυψη των ενημερώσεων της Πολιτικής Προστασίας για το νέο Κορωνοϊό, γίνονται ακαριαία γνωστές οι δηλώσεις του Νίκου Χαρδαλιά καθώς και το περιεχόμενο των μέτρων που λαμβάνει η Πολιτεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Όμως ο προβληματισμός σημαντικής μερίδας του πληθυσμού έγκειται για όσα δε λέγονται και δεν εξηγούνται. Αξίζει συνεπώς τον κόπο, να επιχειρηθεί μία καταγραφή για το τι δεν μας έχει πει ο Νίκος Χαρδαλιάς μέχρι σήμερα.
Ο Υπουργός έχει πράγματι δίκιο σχετικά με το περιεχόμενο της δήλωσης του πως το 83% των κρουσμάτων είναι εγχώρια. Σύμφωνα με τον τρόπο καταγραφής που ακολουθείται από τον Ε.Ο.Δ.Υ, ο υπολογισμός των συνολικών εισαγόμενων κρουσμάτων, αντιστοιχεί στα δηλωθέντα περιστατικά λοιμώξεων. Όπως επίσης είναι σωστή και η εξήγηση που έδωσε, ότι η μετάδοση οφείλεται στη μαζική κυκλοφορία και τη μη τήρηση των μέτρων. Όντως υπήρξε χαλάρωση του πληθυσμού στα μέτρα. Οι γάμοι, τα πανηγύρια, οι εκδηλώσεις και ο συνωστισμός σε παραλίες και χώρους διασκέδασης, συντέλεσαν στη μεγιστοποίηση του νέου κύματος διασποράς της νόσου στην κοινότητα.
Όμως δημιουργείται η αίσθηση, πως οι θέσεις αυτές της Κυβέρνησης δια στόματος του Υπουργού, αποτελούν μία ποσοτική προσέγγιση των αριθμών και όχι ποιοτική μελέτη των πραγματικών δεδομένων. Με άλλα λόγια, δίνεται στην κοινή γνώμη μία λογική εξήγηση του φαινομένου διασποράς του νέου κύματος της νόσου, αλλά δεν επιχειρείται η αναζήτηση των πραγματικών αιτιών.
Δημιουργούνται συνεπώς διαρκώς ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων από την πλευρά της Πολιτείας.
Όχι μόνο σε επίπεδο αυτοκριτικής στάσης για το τι έπρεπε να γίνει και δεν έγινε σε αυτή τη φάση διαχείρισης της πανδημίας. Αλλά κυρίως για να θωρακιστούν οι μηχανισμοί διαχείρισης της πανδημίας στη χώρα μας και να μην επαναληφθούν στο μέλλον τα όποια λάθη υπήρξαν. Γιατί αποτελεί χρέος όλων, η προάσπιση των επιτευγμάτων της χώρας και η διατήρηση της θετικής εικόνας που δημιούργησε στο διεθνές περιβάλλον, κατά την πρώτη φάση αντιμετώπισης του Κορωνοϊού. Συγκεκριμένα:
- Η Ελλάδα άνοιξε τα σύνορα της στις 15/6/2020 δεχόμενη μεταξύ άλλων επισκέπτες αλλά και τουρίστες από Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία κ.α Χώρες με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν και τα δειγματοληπτικά τεστ στον Προμαχώνα αλλά και τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Όμως στις επίσημες ανακοινώσεις του Ε.Ο.Δ.Υ, η πρώτη φορά που γίνεται αναφορά για εισαγόμενα κρούσματα είναι στην ημερήσια αναφορά της 3ης Ιουλίου 2020. Συγκεκριμένα όπως αναγράφεται στην επίσημη έκθεση του Οργανισμού, ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων ανέρχεται στα 28, με τον αριθμό των κρουσμάτων στις πύλες εισόδου της χώρας να ανέρχονται σε 13 (περίπου τα μισά).
Ποιος ήταν συνεπώς ο λόγος για τον οποίο στις ανακοινώσεις του Ε.Ο.Δ.Υ, δεν αναγράφονταν μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία (3 Ιουλίου), τα εισαγόμενα κρούσματα ή τα κρούσματα που εντοπίσθηκαν στις πύλες εισόδου της χώρας ή τα κρούσματα που προσήλθαν αυτοβούλως;
Δεν υπήρχαν κρούσματα από τουρίστες ή επισκέπτες εκείνη την περίοδο;
Ή μήπως τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν μικρός ο αριθμός των εισαγόμενων κρουσμάτων και δε θεωρήθηκε αναγκαία η διευκρίνιση σχετικά με το διαχωρισμό της προέλευσης μεταξύ εγχώριων και εισαγόμενων κρουσμάτων;
Τα παραπάνω ερωτήματα χρήζουν απαντήσεων, γιατί αν υποθέσουμε πως στην ημερήσια έκθεση της 26ης Ιουνίου 2020, από τα 22 συνολικά κρούσματα που ανακοινώθηκαν από τον Ε.Ο.Δ.Υ, τα 18 φερ’ ειπείν εντοπίζονται στις πύλες εισόδου της χώρας ή αποτελούν εισαγόμενα κρούσματα, τότε το σκεπτικό της εξήγησης που δίνεται από τον Υπουργό για το νέο κύμα διασποράς της πανδημίας, θα έπρεπε να βασίζεται σε διαφορετικά δεδομένα ως προς τα αίτια που την προκάλεσαν.
- Την 1η Ιουλίου 2020 άνοιξε και το τελωνείο της Κακαβιάς αλλά και τα υπόλοιπα διεθνή αεροδρόμια της χώρας. Κατόπιν μελέτης των επίσημων ανακοινώσεων του Ε.Ο.Δ.Υ για το χρονικό διάστημα από 3/7/20, ημερομηνία που ξεκινά η αναφορά των κρουσμάτων στις πύλες εισόδου, έως και τις 10/7/20, παρατηρείται η καταγραφή συνολικά 275 νέων κρουσμάτων Κορωνοϊού στη χώρας μας. Στο καθοριστικό αυτό χρονικό διάστημα των 8 ημερών όπου ήδη έχει ενεργοποιηθεί το συνολικό άνοιγμα των συνόρων στον τουρισμό, ο αριθμός των κρουσμάτων που εντοπίστηκαν στις πύλες εισόδου ανέρχεται – σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Ε.Ο.Δ.Υ – στα 163 κρούσματα. Ποσοστό 60 % επί του συνολικού αριθμού των κρουσμάτων της συγκεκριμένης περιόδου.
Αναλυτικά σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του Ε.Ο.Δ.Υ εκείνης της περιόδου, τα κρούσματα έχουν ως εξής:
- 3/7/20 28 συνολικά κρούσματα με 13 εξ’ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 4/7/20 25 συνολικά κρούσματα με 8 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 5/7/20 9 συνολικά κρούσματα με 7 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 6/7/20 43 συνολικά κρούσματα με 36 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 7/7/20 27 συνολικά κρούσαμτα με14 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 8/7/20 33 συνολικά κρούσματα με 21 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 9/7/20 50 συνολικά κρούσματα με 24 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
- 10/7/20 60 συνολικά κρούσματα με 40 εξ αυτών στις πύλες εισόδου της χώρας.
Τίθεται συνεπώς το θέμα, αν οι αρμόδιοι επιστήμονες ή τα στελέχη της ομάδας που διαχειρίζονται τον ειδικό αλγόριθμο εντοπισμού των δειγματοληπτικών τεστ, μπορούν να προσεγγίσουν και να ενημερώσουν, για τον αριθμό των νοσούντων τουριστών ή επισκεπτών (ασυμπτωματικών ή μη) που πέρασαν τα σύνορα της χώρας – διαφεύγοντας το δειγματοληπτικό έλεγχο – συμβάλλοντας στη διασπορά του ιού στον υγιή πληθυσμό της κοινότητας.
Να σημειωθεί πως η προϋπόθεση εισόδου στη χώρα με υποχρεωτική επίδειξη αρνητικού μοριακού τεστ (P.C.R), ίσχυσε για τους εισερχόμενους επισκέπτες – τουρίστες από τον Προμαχώνα την 14η Ιουλίου 2020 (ένα μήνα μετά το επίσημο άνοιγμα των συνόρων). Ενώ από την 17η Αυγούστου 2020 (δύο μήνες μετά το άνοιγμα των συνόρων), το μέτρο επεκτάθηκε στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς αλλά και στους εισερχόμενους ταξιδιώτες από μία ομάδα Ευρωπαϊκών κρατών.
Εκ των πραγμάτων διατυπώνεται το ακόλουθο ερώτημα με αποδέκτη την επίσημη Πολιτεία. Μπορεί η Κυβέρνηση να απαντήσει με απόλυτη ειλικρίνεια, για το αν επέδειξε καθυστερημένη αντίδραση στη λήψη των συγκεκριμένων μέτρων;
Επιπλέον πολύς κόσμος αναρωτιέται, ποιος ήταν ο λόγος που δεν ίσχυσε εξ’ αρχής η επίδειξη αρνητικού μοριακού τεστ (P.C.R) στο σύνολο των εισερχόμενων επισκεπτών – τουριστών και σε όλες τις πύλες εισόδου της χώρας;
Γιατί προτιμήθηκε ο δειγματοληπτικός και όχι ο υποχρεωτικός έλεγχος;
Σε σχέση με την επιδημιολογική εικόνα της χώρας, όπως αυτή διαμορφώνεται την τρέχουσα περίοδο, δε θα είχε αποφευχθεί ή περιοριστεί αυτό το νέο κύμα διασποράς της νόσου, αν εφαρμόζονταν αυστηρότερα μέτρα στις πύλες εισόδου;
Δεν ήταν δυνατό να αξιολογηθούν εγκαίρως από την Κυβέρνηση αλλά και τους άλλους αρμόδιους, οι σταθμισμένοι παράγοντες μεταβολής των δεδομένων, όπως για παράδειγμα η αμέλεια που επιδεικνύει η νεολαία σε περιορισμούς αλλά και ο εφησυχασμός που επέδειξε η κουρασμένη από το lockdown κοινότητα, με την επανεκκίνηση της οικονομίας;
- Διακινείται η πληροφορία πως στις επίσημες επιδημιολογικές αναφορές του Ε.Ο.Δ.Υ οι οποίες εκδόθηκαν από την ημερομηνία ανοίγματος των συνόρων και μετά, ένα μεγάλο ποσοστό νοσούντων που δηλώθηκαν από τις Υγεινομικές περιφέρειες στις ημερήσιες εκθέσεις, αφορά σε τουρίστες – επισκέπτες που προσήλθαν στα νοσηλευτικά ιδρύματα των περιοχών που διέμεναν ή των περιοχών στις οποίες βρίσκονταν όταν απαιτήθηκε η νοσηλεία τους. Πρόκειται για τη γνωστή πλέον σε όλους κατηγορία εισαγόμενων κρουσμάτων με την ονομασία “προσήλθαν αυτοβούλως για έλεγχο”. Μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί, αν οι αριθμοί των κρουσμάτων που προκύπτουν στην εν λόγω κατηγορία, είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων υγειονομικών πρωτοκόλλων που εφαρμόζονται κατόπιν κινητοποίησης τουριστικών φορέων. Διαδικασία δηλαδή που ακολουθείται όταν εντοπίζεται κρούσμα σε μία τουριστική μονάδα φιλοξενίας και το περιστατικό ακολούθως παραπέμπεται στο υγειονομικό σύστημα για την καταγραφή και περίθαλψητου.
Έχει συνεπώς ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αλήθεια των αριθμών, να υπάρξει διαχωρισμός των κρουσμάτων που δηλώθηκαν από τις υγειονομικές περιφέρειες μεταξύ αλλοδαπών και ημεδαπών νοσούντων, για ολόκληρη την περίοδο από το άνοιγμα των συνόρων μέχρι και σήμερα. Για τους αλλοδαπούς νοσούντες θα απαιτηθεί επιπλέον διευκρίνιση πόσοι εξ αυτών ζουν στην Ελλάδα έχοντας ή μη Ελληνική ιθαγένεια.
Ακόμα και στην περίπτωση που η συγκεκριμένη πληροφορία αποτελεί ψευδή είδηση, ποιος ο λόγος της μη αναγραφής στις επιδημιολογικές αναφορές του διαχωρισμού των κρουσμάτων μεταξύ αλλοδαπών και ημεδαπών νοσούντων;
Γιατί για παράδειγμα, μπορεί στη γεωγραφική κατανομή κρουσμάτων μίας ημερήσιας επιδημιολογικής αναφοράς, να επιμερίζεται ένας συγκεκριμένος αριθμός κρουσμάτων στην Π.Ε Θεσσαλονίκης και αυτός κατά το ήμισυ να αντιστοιχεί σε Έλληνες ή ξένους πολίτες που διαμένουν στη χώρα.
Συνεπώς το ερώτημα που θα πρέπει επισήμως να απαντηθεί, συνίσταται στο ποιος είναι ο αριθμός των πολιτών που διαμένουν στη χώρα και έχουν νοσήσει επί του συνολικού αριθμού των καταγεγραμμένων κρουσμάτων;
Σε αυτή την περίπτωση πάντως, τίθεται εν αμφιβόλω η αντιστοιχία της κατανομής των εισαγόμενων κρουσμάτων, σε ποσοστό της τάξεως του 17% επί του συνολικού αριθμού των δηλωθέντων περιπτώσεων.
- Την 16η Ιουλίου έγινε υποχρεωτική η επίδειξη αρνητικού μοριακού τέστ (P.C.R), για τους εισερχόμενους επισκέπτες από το συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα. Παρόλα αυτά, από το μέτρο εξαιρέθηκαν οι πολίτες με Ελληνική ιθαγένεια ακόμα και αν διαμένουν στο εξωτερικό, οι κάτοχοι άδειας παραμονής και όσοι ταξιδεύουν για ουσιώδη λόγο. Ακόμα και όταν την Τρίτη 28η Ιουλίου, το μέτρο επεκτάθηκε και στις αεροπορικές αφίξεις από Βουλγαρία και Ρουμανία, ίσχυσαν οι ίδιες εξαιρέσεις. Έως και την 17η Αυγούστου που το μέτρο ίσχυσε ανεξαιρέτως, για το σύνολο των εισερχόμενων τουριστών – επισκεπτών από τα χερσαία σύνορα. Δε χρειάζεται να γίνει λόγος καν, για την περίπτωση των Ελληνο-Αλβανικών συνόρων όπου από τα τέλη Μαϊου έως και σήμερα, η κατάσταση των διελεύσεων από και προς τη χώρα χαρακτηρίζεται ως τραγική.
Γιατί όλο αυτό το μπες – βγες χιλιάδων πολιτών που για οποιοδήποτε λόγο ταξίδεψαν, αποτέλεσε την αφορμή για την είσοδο κρουσμάτων στη χώρα από γειτονικά κράτη με βεβαρημένο επιδημιολογικό φορτίο. Ακόμα και σήμερα, οι αρχές δε γνωρίζουν και δεν έχουν προβεί σε καμία επίσημη ανακοίνωση για το συνολικό αριθμό εισαγόμενων κρουσμάτων από τη συγκεκριμένη πηγή προέλευσης.
Μήπως εντάσσονται στην περίφημη γενική κατηγορία των σχετιζόμενων κρουσμάτων με ταξίδι στο εξωτερικό;
Και αν ναι, εφόσον αυτά βρίσκονταν σε γνώση τουλάχιστον της πολιτείας γιατί καθυστέρησε η έγκαιρη λήψη αυστηρών μέτρων στα χερσαία σύνορα;
Άραγε τα κρούσματα αυτά δηλώνονται ως εγχώρια;
Γιατί ακόμα και αν καταγράφονται στην πατρίδα μας, επί της ουσίας αποτελούν εισαγόμενα κρούσματα που σχετίζονται με το άνοιγμα των συνόρων αλλά και σε πολλές των περιπτώσεων και με τον τουρισμό.

Είναι αποδεκτό από τους περισσότερους, πως τα κίνητρα του Νίκου Χαρδαλιά για τις υπηρεσίες που προσφέρει είναι ανιδιοτελή.
Τα παραπάνω ερωτήματα διατυπώνονται καλόπιστα και χωρίς ίχνος επικριτικής στάσης ή στο πλαίσιο εξυπηρέτησης άλλων συμφερόντων αντιπολιτευτικού σκοπού.
Από την έναρξη της πανδημίας, το KidsHub βρέθηκε αρωγός στην οργανωμένη προσπάθεια της πολιτείας, να αντιμετωπίσει την πρωτοφανή αυτή υγειονομική κρίση που έπληξε τη χώρα.
Κατήγγειλε συνωμοσιολογικά σενάρια και θεωρίες και στρατεύθηκε αφιλοκερδώς στην αφύπνιση της κοινότητας για την επικινδυνότητα της νόσου. Για την ανάγκη τήρησης των περιοριστικών μέτρων. Επιπλέον, ανέδειξε με την αρθρογραφία του τα επιτεύγματα της Πολιτείας και του Ελληνικού λαού κατά τη πρώτη φάση αντιμετώπισης του νέου Κορωνοϊού. Ως Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης το KidsHub απευθύνεται στo ειδικό και ευαίσθητο κοινό των γονέων, το οποίο αποτελεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού της χώρας. Ένα κοινό που ενδεχομένως έχει περισσότερες ανησυχίες σχετικά με το μέλλον των παιδιών του, αλλά και την κατάσταση που θα βρίσκεται η χώρα την προσεχή περίοδο.
Είναι αποδεκτό από τους περισσότερους, πως τα κίνητρα του Νίκου Χαρδαλιά για τις υπηρεσίες που προσφέρει στην Κυβέρνηση και τη χώρα είναι ανιδιοτελή.
Ο ίδιος διακατέχεται από πατριωτικά αισθήματα και κύριο μέλημα της ανάμειξης του με τα κοινά είναι η προστασία του πολίτη και του δημόσιου συμφέροντος. Στο πλαίσιο αυτής την κοινωνικής και κοινωφελούς αποστολής του, είναι λογικό να αναμένεται πως στην επόμενη ενημέρωση του, θα συμπεριλάβει τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα που απασχολούν και προβληματίζουν μεγάλο μέρους του πληθυσμού. Ερωτήματα που άπτονται της διαμετρικά αντίθετης στάσης που επέδειξε η Κυβέρνηση στις δύο χρονικές φάσεις διαχείρισης και αντιμετώπισης του νέου Κωρονοϊού, πριν και μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας.