
Ερευνα έρχεται να μας επιβεβαιώσει αυτό που λίγο-πολύ ξέραμε. Το γράψιμο με το χέρι βοηθάει τη διαδικασία της μάθησης σε σχέση με το γράψιμο με το πληκτρολόγιο.
Ερευνητές στη Νορβηγία μελέτησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα 12 παιδιών και 12 νέων ενηλίκων. Οι συμμετέχοντες φορούσαν μια ειδική κάσκα με 250 ηλεκτρόδια με ευαίσθητους αισθητήρες, που κατέγραφαν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου, καθώς έγραφαν επί 45 λεπτά με το χέρι ή πληκτρολογούσαν στον υπολογιστή. Διαπιστώθηκε ότι ο εγκέφαλος τόσο των παιδιών όσο και των νέων ενηλίκων ήταν πολύ πιο δραστήριος στη διάρκεια του γραψίματος με το χέρι από ό,τι κατά την πληκτρολόγηση.
«Η χρήση στυλό ή μολυβιού και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις μνήμες. Πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται, όταν πιέζει κάποιος την πένα στο χαρτί, βλέποντας τα γράμματα που γράφει και ακούγοντας τον ήχο του γραψίματος. Αυτές οι αισθητηριακές εμπειρίες δημιουργούν επαφές ανάμεσα σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου και ανοίγουν τον εγκέφαλο στη μάθηση. Έτσι, μαθαίνουμε και θυμόμαστε καλύτερα», ανέφερε η Βαν ντερ Μέερ, η οποία μελετά το ζήτημα από το 2017.
Αυτό δεν αναιρεί τη ψηφιακή μάθηση με τα αναρίθμητα οφέλη της, όμως σε ότι αφορά στο γράψιμο, ο κλασικός τρόπος που μεγαλώσαμε που δεν είναι άλλος από το γράψιμο με μολύβι/στυλό προϋποθέτει πιο πολύπλοκες κινήσεις που ενεργοποιούν σημαντικές λειτουργίες του εγκεφάλου.