Διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων στα σχολεία

H Βάνα Παπαευαγγέλου, καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ περιέγραψε αναλυτικά στη χθεσινή ενημέρωση συντακτών, πώς θα γίνεται η διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων στα σχολεία.

Σε κάθε σχολική μονάδα, από το προσωπικό του σχολείου ορίζεται ένας υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19, καθώς και ο αναπληρωτής του. Αυτός έχει οριστεί εδώ και 3-4 μέρες ήδη. Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 σε κάθε σχολική μονάδα, οφείλει να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων, έχει την ευθύνη επικοινωνίας με τις οικογένειες των παιδιών, την οικεία διεύθυνση εκπαίδευσης, τη διεύθυνση δημόσιας υγείας και μέριμνας των Περιφερειών και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, με τον ΕΟΔΥ.

Έχει την ευθύνη τήρησης αρχείου καταγραφής απουσιών που σχετίζονται με συμπτώματα συμβατά με COVID και επίσης την ευθύνη διαμόρφωσης και εξοπλισμού του προκαθορισμένου χώρου στον οποίο θα αναφερθώ και, στη συνέχεια, απομόνωσης περιστατικού που εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με COVID.

Γενική αρχή για την ασφαλή λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων αυτή τη χρονιά, είναι ότι κάθε μαθητής, εκπαιδευτικός, αλλά και οποιοδήποτε άλλο μέλος του προσωπικού των σχολικών μονάδων, ο οποίος εμφανίζει έστω και ήπια συμπτώματα συμβατά με τη λοίμωξη COVID, στο σπίτι το Σαββατοκύριακο ή οποιαδήποτε άλλη μέρα, παραμένει στο σπίτι και ενημερώνει τη σχολική μονάδα για την ασθένειά του.

Τι εννούμε συμπτώματα συμβατά με τη λοίμωξη; Πυρετό ή βήχα ή δύσπνοια, ή ανοσμία, αγευσία – πιο συχνή στους ενήλικες απ’ ότι στα παιδιά – ή γαστρεντερικά συμπτώματα και βέβαια, απουσία κάποιας εναλλακτικής διάγνωσης για τα συμπτώματα αυτά.

Και τώρα ερχόμαστε στο τι θα συμβεί εάν ένας μαθητής ο οποίος είναι στο σχολείο εμφανίσει ξαφνικά κάποια σημεία κλινικά ή συμβατά με τη λοίμωξη COVID.

Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με την οικογένεια για να έρθει να παραλάβει το παιδί από το σχολείο και στο μεσοδιάστημα το παιδί αυτό θα απομονωθεί σε έναν προκαθορισμένο, καλά αεριζόμενο χώρο, με την επίβλεψη του συντονιστή του σχολείου, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά και με εφαρμογή απλής χειρουργικής μάσκας.

Επίσης, θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή σχολαστικής υγιεινής των χεριών και αναπνευστικής υγιεινής. Και το προσωπικό το οποίο φροντίζει αυτό το παιδί να κάνει χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας πιο ενισχυμένη, δηλαδή να φοράει αδιάβροχη ποδιά, μάσκα, ίσως και επιμετωπίδα ή και γάντια. Προφανώς, μετά την αποχώρηση του παιδιού θα πρέπει να γίνει επιμελής καθαρισμός του χώρου.

Στη συνέχεια, το παιδί αυτό και με τη μέριμνα των γονέων και κηδεμόνων, θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό και σύμφωνα με την κρίση αυτού, το παιδί θα χαρακτηριστεί ως όντως ύποπτο για λοίμωξη και στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα διαγνωστικό τεστ για την ανίχνευση του ιού στο παιδί αυτό.

Τονίζεται ότι εν αναμονή του αποτελέσματος, το οποίο ελπίζουμε ότι θα είναι εντός του 24ώρου στις περισσότερες περιπτώσεις, το παιδί θα παραμείνει σε απομόνωση κατ’ οίκον εφόσον δεν χρήζει νοσηλείας και το σχολείο θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του.

Τι συμβαίνει τώρα εάν ένα μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού ή άλλο προσωπικό, ένας ενήλικας που δουλεύει σε μία σχολική μονάδα, εμφανίσει αντίστοιχα συμπτώματα; Και εδώ πάλι θα χρειαστεί να αποχωρήσει από το χώρο του σχολείου ή σε περίπτωση που ασθενεί και δεν μπορεί να αποχωρήσει, θα παραμείνει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, μέχρι να έρθει κάποιος οικείος του να τον παραλάβει.

Και εδώ θα χρειαστεί να επισκεφτεί τον θεράποντα ιατρό, ο οποίος θα εκτιμήσει τα σημεία και συμπτώματα του εκπαιδευτικού και, εάν κριθεί απαραίτητο, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα και εδώ πάλι μοριακό ή διαγνωστικό τεστ.

Και πάλι το σχολείο λειτουργεί κανονικά εν αναμονή των αποτελεσμάτων και ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σπίτι του.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που το τεστ αυτό βγει αρνητικό τότε, είτε το παιδί, ο μαθητής, είτε ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την υποχώρηση του πυρετού χωρίς τη λήψη αντιπυρετικού, όταν νιώσει δηλαδή καλύτερα και δεν έχει πια πυρετό και δεν χρειάζεται φάρμακα για αυτό.

Στην περίπτωση όμως που το μοριακό τεστ βγει θετικό, τότε ο γονέας, ο κηδεμόνας ή ο εκπαιδευτικός ο οποίος έχει θετικό τεστ, οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας.

Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι οφείλει να ενημερώσει και όλους τους υπεύθυνους για τις εξωσχολικές δραστηριότητες αυτού του παιδιού, εάν το παιδί αυτό το απόγευμα πηγαίνει φροντιστήριο ή κάνει αθλητικές δραστηριότητες.

Ο υπεύθυνος διαχείρισης του σχολείου επικοινωνεί σε αυτή την περίπτωση με την διεύθυνση εκπαίδευσης, αλλά και την διεύθυνση δημόσιας υγείας της Περιφέρειας.

Όσον αφορά το άτομο με επιβεβαιωμένη λοίμωξη COVID-19, είτε είναι παιδί είτε είναι ενήλικας, μπορεί να επιστρέψει πίσω στη σχολική μονάδα μετά την πάροδο τουλάχιστον 10 ημερών από την πρώτη μέρα των συμπτωμάτων και βέβαια εφόσον είναι για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρη ύφεση των συμπτωμάτων του, δεν χρειάζεται αντιπυρικά και δεν έχει πυρετό.

Για την επάνοδο τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών, δεν χρειάζεται δεύτερος εργαστηριακός έλεγχος με μοριακό τεστ.

Τι γίνεται τώρα με όλες τις στενές επαφές του παιδιού, του μαθητή ή του εκπαιδευτικού που έχει έρθει σε επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19.

Εδώ θα πρέπει να γίνει μια αναγνώριση και καταγραφή όλων των στενών επαφών του επιβεβαιωμένου κρούσματος, από τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 του σχολείου.

Σαν ένα «μαγικό» αριθμό στο μυαλό μας, πρέπει να έχουμε τις 48 ώρες, δηλαδή τις 48 ώρες πριν την εμφάνιση των κλινικών συμπτωμάτων και σημείων της νόσου.

Και όταν μιλάμε για στενές επαφές, εάν έχουμε κρούσμα σε ένα μαθητή τότε μιλάμε για όλους τους μαθητές που ανήκουν στον ίδιο τμήμα με αυτόν και ήρθαν σε επαφή κατά το τελευταίο 48ωρο. Εάν το παιδί εμφανίσει συμπτώματα ένα τριήμερο ή στις διακοπές, Κυριακή βράδυ, τότε ίσως τα πράγματα έχουν διαφορετικά.

Στην περίπτωση τώρα ενός εκπαιδευτικού που διδάσκει συστηματικά σε ένα συγκεκριμένο τμήμα, δηλαδή μιλάμε για έναν δάσκαλο του Δημοτικού, τότε και πάλι όλοι οι μαθητές του τμήματός του θεωρούνται στενές επαφές.

Ενώ στην περίπτωση ενός εκπαιδευτικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος ξέρουμε ότι διδάσκει και έρχεται σε επαφή με πολύ περισσότερα τμήματα και με πολύ περισσότερα άτομα, τότε σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να γίνεται εκτίμηση κινδύνου για τις στενές επαφές των τελευταίων 48 ωρών.

Και για να γίνει η εκτίμηση αυτή, τα κύρια κριτήρια τα οποία ελέγχουμε είναι τον αριθμό των διδακτικών ωρών που δίδαξε σε κάθε τμήμα, τον τρόπο χρήσης μάσκας, τόσο από τον ίδιο όσο και από τους μαθητές, τη διάρκεια επαφής με διάφορα άτομα.

Δεν ξεχνάμε βέβαια και τις επαφές των μαθητών στα σχολικά λεωφορεία που και αυτά θεωρούνται στενές επαφές.

Όλα τα άτομα που αποτελούν στενές επαφές των μαθητών ή των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να απομακρυνθούν από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κανένα σύμπτωμα μπορούν να επιστρέψουν πίσω στο σχολείο, 14 μέρες μετά από την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.

Εάν κατά την διάρκεια αυτής της δεκατετραήμερης καραντίνας, το άτομο αυτό που θεωρείται στενή επαφή εμφανίσει συμπτώματα, τότε και μόνο τότε θα πρέπει να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο.

Τι θα γίνει, όμως, αν έχουμε δύο κρούσματα στην ίδια σχολική μονάδα; Εκεί θα πρέπει να ενημερωθεί ο υπεύθυνος διαχείρισης της κάθε σχολικής μονάδας, να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει ολόκληρη την σχολική κοινότητα. Θα πρέπει να γίνει ενίσχυση όλων των μέτρων στο σχολικό αυτό περιβάλλον και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης που θα γίνει και την εκτίμηση κινδύνου για την συγκεκριμένη περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου. Δηλαδή, αν θα γίνει testing σε περισσότερα άτομα ή όχι.

Τέλος, εάν έχουμε τουλάχιστον τρία εργαστηριακά επιβεβαιωμένα περιστατικά με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη στην ίδια σχολική μονάδα εντός διαστήματος 14 ημερών, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση, δεν είναι δυο αδέρφια, δηλαδή, ή ξαδέρφια, δεν υπάρχει στενή τους επαφή εκτός σχολείου, τότε έχουμε τον ορισμό συρροής κρουσμάτων στο σχολείο.

Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση του κινδύνου, εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση, θα αποφασιστεί το εύρος εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου, αλλά και πιθανά η διακοπή λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας.

 

https://kidshub.gr/task-force-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b1-%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%b5%ce%af%ce%b1/

 

Διαβάστε ακόμη

Διασωληνώθηκε 13χρονος μαθητής μετά από «TikTok challenge»
Σύστημα IRIS: Πώς μεταφέρουμε χρήματα δωρεάν
Μετρό: Στάση εργασίας στις 13 Δεκεμβρίου
Βόλος: Έρευνες για πιθανό κύκλωμα με εμπόριο βρεφών
Έκτακτο δελτίο καιρού για ισχυρές καταιγίδες και χαλαζοπτώσεις
Στάσεις εργασίας στα σχολεία μέχρι τα Χριστούγεννα

Δείτε ακόμη

“Νίκολα Τέσλα, ο άνθρωπος που φώτισε τον κόσμο” στο Ίδρυμα Takis
“Μύθοι ψηλά στον ουρανό” στο Μουσείο της Ακρόπολης
Χριστουγεννιάτικες δράσεις στο Μουσείο Μαρία Κάλλας
Παιχνίδια με… παρελθόν στο Μουσείο Ακρόπολης
Χριστουγεννιάτικες ιστορίες στον Φάρο
Cosmos: El Sistema Greece – Once Upon a December
Share This Post