
Σε τέσσερις φράσεις που βοηθούν τα παιδιά να διαχειριστούν τον ανταγωνισμό με υγιή τρόπο ακόμα και αν υπάρχει αποτυχία, αναφέρεται Γαλλίδα ψυχολόγος.
Ο ανταγωνισμός υπάρχει σε πολλά επίπεδα κατά την παιδική ηλικία και εμφανίζεται με διάφορες μορφές: μεταξύ παιδιών, αλλά και μεταξύ αδερφών ή ακόμα και μεταξύ παιδιών και γονέων.
Ο ανταγωνισμός αφορά την άποψη των άλλων, τον φόβο της αποτυχίας, αλλά και τον φόβο της απογοήτευσης και την επιθυμία να κερδίσουν με κάθε κόστος, ακόμη και αν χρειαστεί να πάρουν ρίσκα. Ο καθένας αντιδρά διαφορετικά σε αυτή την επιταγή να αγωνιστεί και να κερδίσει.
Για να βοηθήσουμε ένα παιδί να διαχειριστεί τον ανταγωνισμό με υγιή τρόπο, ακόμη και όταν υπάρχει αποτυχία, είναι σημαντικό να του μεταδώσουμε μηνύματα που ενθαρρύνουν την ανθεκτικότητα, τη συνεργασία και μια ισορροπημένη οπτική για την επιτυχία και την αποτυχία.
Ποιες τέσσερις φράσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να διαχειριστούν οποιονδήποτε ανταγωνισμό με υγιή και ήρεμο τρόπο, διατηρώντας την αυτοπεποίθησή τους!
-
Πάρε τον χρόνο σου για να πετύχεις
Η ψυχοπρακτικός Emmanuelle Piquet, που εξειδικεύεται στη διαχείριση του πόνου στο σχολικό περιβάλλον, αναφέρει πως είναι σημαντικό να αφήσουμε τα πράγματα να γίνονται τη στιγμή που είναι εφικτό για το παιδί.
Η διαχείριση του χρόνου και του ανταγωνισμού, ιδίως στο σχολικό περιβάλλον όπου οι εκπαιδευτικοί ακολουθούν το πρόγραμμά τους προσπαθώντας να προσαρμοστούν όσο το δυνατόν καλύτερα στις διαφορές της ωριμότητας, είναι μερικές φορές περίπλοκη γιατί είμαστε διατεθειμένοι να ακολουθήσουμε τις πεποιθήσεις και να ακούμε τους άλλους… γονείς!
“Είναι σημαντικό να αφήνουμε τα πράγματα να γίνονται τη στιγμή που είναι εφικτό για τον ίδιο. Όχι με βάση μια ημερομηνία που έχει οριστεί από κάποιον άγνωστο,” διευκρινίζει η ειδικός.
-
Έχεις την επιλογή να μπεις στον ανταγωνισμό ή όχι
Η Emmanuelle Piquet συνιστά να τονίσουμε στα παιδιά μας την επιλογή που έχουν να συμμετάσχουν ή όχι σε μια μορφή ανταγωνισμού ή ακόμα και προσπάθειας σε μια δεδομένη στιγμή.
Η ύπαρξη επιλογής τους επιτρέπει να ζυγίζουν τις συνέπειες σε περίπτωση συμμετοχής σε μια έντονη προσπάθεια για να παραμείνουν ανταγωνιστικά, αλλά και σε περίπτωση παραίτησης από αυτή την ενέργεια.
Το να τους αφήνουμε την επιλογή μπορεί να ενθαρρύνει την επιθυμία τους να συνεχίσουν να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, αλλά και να τους βοηθήσει να επιλέξουν τους ανταγωνισμούς που αξίζουν τον κόπο για αυτούς και μόνο για αυτούς.
-
Κοίτα όλα αυτά που μπορείς να κάνεις!
Η Emmanuelle Piquet αναδεικνύει το σφάλμα στο οποίο πέφτουν πολλοί γονείς άθελά τους: όταν εντοπίζουμε ένα “πρόβλημα”, καταλήγουμε να μιλάμε μόνο γι’ αυτό, στο σπίτι, στους παππούδες, στον γιατρό…
“Και είναι σαν, ξαφνικά, όλοι να μιλάνε μόνο γι’ αυτό σαν να ήταν μια τρομερή αποτυχία. Είναι φυσιολογικό, γιατί θέλουν να βρουν μια λύση, αλλά ξεχνούν να αναφέρουν ότι το παιδί ξέρει να οδηγεί ένα τρακτέρ (εντάξει, δίπλα στον παππού, αλλά και πάλι), να τραγουδάει (μόνο του) ένα νανούρισμα στη μικρή του αδερφή για να κοιμηθεί ή να φτιάχνει τις καλύτερες κις στον κόσμο,” αναπτύσσει η ειδικός.
Όταν οι γονείς αγχώνονται, μπορεί να ξεχάσουν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους σεβόμενοι τον ρυθμό ανάπτυξής τους και κυρίως να τα συγχαίρουν για όσα ξέρουν να κάνουν (ακόμα κι αν το τρακτέρ είναι μάλλον λιγότερο συμβατικό από την ανάγνωση σε μια δεδομένη στιγμή!).
“Ο κίνδυνος είναι ότι τα παιδιά που το ζουν αυτό καταλήγουν να πιστεύουν ότι είναι αλήθεια, ότι είναι πραγματικά άχρηστα, και αυτή η πεποίθηση μπορεί πραγματικά να τους εμποδίσει να μάθουν” προσθέτει η Emmanuelle Piquet.
Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να τα συγχαίρουμε και να τα ενθαρρύνουμε συνεχώς για να ενισχύσουμε την ικανότητά τους να προχωρούν και να δοκιμάζουν πράγματα χωρίς να νιώθουν ότι δεν αξίζουν.
-
Διασκέδασε πάνω απ’ όλα!
Όποιο κι αν είναι το πρόγραμμα του παιδιού σας, μπορείτε να το ενθαρρύνετε να συμμετέχει σε έναν ανταγωνισμό χωρίς να το τρομάξετε ή να του ασκήσετε πίεση.
Αποφύγετε, για παράδειγμα, την έκφραση «καλή τύχη», η οποία υποδηλώνει ότι αυτό που πρόκειται να κάνει μπορεί να είναι δύσκολο. Προτιμήστε να του πείτε «καλή διασκέδαση!», η οποία υποδηλώνει ότι το προετοιμάζετε για μια θετική και αισιόδοξη στιγμή: το παιδί είναι πολύ πιο διατεθειμένο να εργαστεί όταν αισθάνεται ευχάριστα και θετικά, γιατί μπορεί να προβλέψει, ακόμα και να οραματιστεί, μια ευχάριστη στιγμή συνδεδεμένη με την προσπάθεια που θα καταβάλει.
Το να εστιάζουμε τον ανταγωνισμό στη διασκέδαση επιτρέπει επίσης στα παιδιά να μάθουν τον ανταγωνισμό από την οπτική της συνεργασίας και της ευχαρίστησης, αποφεύγοντας έτσι υπερβολικές συναισθηματικές αντιδράσεις.
Αυτές οι τέσσερις φράσεις έχουν στόχο να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον υποστήριξης και εμπιστοσύνης, όπου το παιδί αισθάνεται ότι εκτιμάται για τις προσπάθειές του και την πρόοδό του, παρά μόνο για τις νίκες του.