Η ανάγνωση βιβλίων από τους γονείς στα παιδιά προσφέρει πολλαπλά και μακροχρόνια οφέλη, τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ενθαρρύνει τους γονείς και τους φροντιστές να διαβάζουν τα βιβλία δυνατά στα νεογέννητα και τα μικρά παιδιά τους.
Αυτό δίνει την ευκαιρία να καλλιεργήσουν αγαπημένες και υποστηρικτικές σχέσεις κατά τη διάρκεια μιας κρίσιμης περιόδου ανάπτυξης του εγκεφάλου.
Η Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά επίσης στους παιδίατρους να υποστηρίζουν τις οικογένειες με καθοδήγηση και βιβλία στις επισκέψεις για προληπτική ιατρική φροντίδα, σύμφωνα με μια ενημερωμένη πολιτική δήλωση.
Κοινή ανάγνωση βιβλίων με μικρά παιδιά
Η πολιτική δήλωση, «Προώθηση του Γραμματισμού: Ένα Απαραίτητο Συστατικό της Παιδιατρικής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας», σηματοδοτεί την πρώτη ανανέωση των συστάσεων της Ακαδημίας Παιδιατρικής από το 2014.
Δεδομένης της τεράστιας ποσότητας έρευνας σε αυτόν τον τομέα, μια νέα συνοδευτική τεχνική αναφορά εξετάζει τα στοιχεία για την κοινή ανάγνωση ως μέσο ενδυνάμωσης και καλλιέργειας σχέσεων, διέγερσης των εγκεφαλικών κυκλωμάτων και δημιουργίας πρώιμων δεσμών.
«Η κοινή ανάγνωση με μικρά παιδιά ενσωματώνει χαρούμενη γλώσσα και πλούσιες διαδραστικές στιγμές στην καθημερινή ζωή», δήλωσε η Δρ. Πέρι Κλας, επικεφαλής συγγραφέας και των δύο δηλώσεων. «Ως παιδίατρος και γονέας, προτείνω να κάνετε τα βιβλία μέρος της βραδινής ρουτίνας σας, χρησιμοποιώντας τα για να συνδεθείτε και να χαλαρώσετε μετά από μια γεμάτη μέρα, και γενικά να τα εντάξετε στη ζωή ενός μικρού παιδιού. Αυτό θα ενισχύσει τους δεσμούς που σας συνδέουν και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του παιδιού σας».
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής υπογραμμίζει ότι η κοινή ανάγνωση, ως θετική πρακτική ανατροφής, βοηθά στην οικοδόμηση των θεμελίων για υγιή κοινωνικο-συναισθηματική, γνωστική, γλωσσική και γραμματική ανάπτυξη. Αυτό θέτει τα θεμέλια για την προετοιμασία για το σχολείο και παρέχει μακροχρόνια οφέλη κατά τη διάρκεια της ζωής.
Ο Δρ. Ντιπές Ναβσάρια, συν-συγγραφέας της τεχνικής αναφοράς και πρόεδρος του Συμβουλίου Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας. τόνισε τη σημασία της περιορισμένης χρήσης οθονών στην πρώιμη παιδική ηλικία και της έμφασης στα έντυπα βιβλία, καθώς τα ψηφιακά βιβλία δεν προωθούν ισοδύναμες αλληλεπιδράσεις μεταξύ γονέων και παιδιών.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά στους παιδιάτρους:
– Να ενθαρρύνουν την κοινή ανάγνωση από τη γέννηση και να συνεχίζεται τουλάχιστον μέχρι το νηπιαγωγείο, συμπεριλαμβανομένου, όταν είναι δυνατόν, και στη μονάδα εντατικής νοσηλείας νεογνών (ΜΕΝΝ).
– Να αναπτύξουν δεξιότητες για να συζητούν με τους γονείς στρατηγικές για χαρούμενες και αναπτυξιακά κατάλληλες δραστηριότητες ανάγνωσης. Να ενθαρρύνουν τη σημαντική, πλούσια σε γλώσσα ενασχόληση με βιβλία, εικόνες και τον γραπτό λόγο, και να παρουσιάζουν τεχνικές για να προάγουν θετικές, αμφίδρομες και ανταποκρινόμενες εμπειρίες.
– Να παρέχουν ποιοτικά, αναπτυξιακά και γλωσσικά κατάλληλα και πολιτιστικά ποικιλόμορφα βιβλία στις επισκέψεις για προληπτική ιατρική φροντίδα σε όλα τα μικρά παιδιά.
– Να δίνουν προτεραιότητα στην προσφορά βιβλίων σε παιδιά από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος που μπορεί να μην έχουν πρόσβαση σε αυτά.
– Να υποστηρίζουν τη σύσταση της Ακαδημίας Παιδιατρικής για περιορισμένη χρήση οθονών κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, με έμφαση στα έντυπα βιβλία για μικρά παιδιά. Τα ψηφιακά βιβλία δεν προάγουν τις ίδιες αλληλεπιδράσεις γονέα-παιδιού. Αν χρησιμοποιούνται ψηφιακά βιβλία ή ηχητικά βιβλία, να συστήνουν στους γονείς να περιλαμβάνουν αμφίδρομες αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά γύρω από αυτές τις ψηφιακές δραστηριότητες για να προάγουν τη σχέση και να ενισχύουν τη μάθηση του παιδιού.
– Να τονίζουν την αξία των βιβλίων που εκπροσωπούν διάφορους πολιτισμούς, χαρακτήρες και θέματα για όλα τα παιδιά και να υποστηρίζουν τη χρήση αυτών των βιβλίων για τη δημιουργία συζητήσεων σχετικά με την πολιτιστική υπερηφάνεια, την ένταξη, την αίσθηση του ανήκειν και την ισότητα.
– Να ενσωματώνουν καθοδήγηση και ενθάρρυνση σχετικά με την ανάγνωση δυνατά, ακόμη και στις επισκέψεις παιδιών όταν τα βιβλία μπορεί να μην είναι άμεσα διαθέσιμα, συμπεριλαμβανομένου του εικονικού περιβάλλοντος πρωτοβάθμιας φροντίδας.
– Να υποστηρίζουν τη δημιουργία δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης για τη διάθεση ποικιλόμορφων, υψηλής ποιότητας και αναπτυξιακά κατάλληλων παιδικών βιβλίων στις επισκέψεις για προληπτική ιατρική φροντίδα για όλα τα παιδιά.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής αναφέρει ότι οι δραστηριότητες που προάγουν πρώιμες σχέσεις επηρεάζουν την ικανότητα ενός μικρού παιδιού να διατηρεί την προσοχή του, να αναπτύσσει εκτελεστική λειτουργία, αυτοεκτίμηση και κοινωνική συμπεριφορά.
Όλα αυτά θα επηρεάσουν μακροπρόθεσμα την ετοιμότητα του παιδιού για το σχολείο, την επιτυχία και την ευημερία καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.