Η ανάγκη των παιδιών για αποδοχή

kids

Η ανάγκη των παιδιών  για αποδοχή από τους συνομήλικους τους και η επιθυμία τους να ανήκουν σε μια ομάδα είναι μέρος της ανάπτυξής τους.

Το να νιώθουν αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους είναι μια από τις πιο βασικές ανάγκες των παιδιών – ίσως και η πιο έντονη, καθώς μεγαλώνουν και αρχίζουν να διαμορφώνουν την ταυτότητά τους.

Το παιδί θέλει να είναι “μέσα στην παρέα”, να μην ξεχωρίζει, να μη μείνει “απ’ έξω”. Και κάπου εκεί, ξεκινά να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, να μιμείται, να καταπιέζει ίσως και αυτό που νιώθει, για να χωρέσει.

Ως γονείς, δεν μπορούμε (και δεν πρέπει) να ακυρώσουμε αυτή την ανάγκη – αλλά μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να την ισορροπήσει, χωρίς να χάσει τον εαυτό του.

Η ανάγκη των παιδιών για αποδοχή από τους φίλους τους είναι ένα φυσιολογικό και σημαντικό κομμάτι της ανάπτυξης – ειδικά στην ηλικία του δημοτικού και ακόμα περισσότερο στην εφηβεία.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

  • Τα παιδιά μαθαίνουν να ορίζουν την ταυτότητά τους μέσα από τη σύγκριση με τους άλλους.

  • Θέλουν να νιώθουν ότι “κολλάνε” με την παρέα, ότι δεν είναι “περίεργοι” ή “εκτός”.

  • Συχνά συνδέουν την αποδοχή με τη μίμηση συμπεριφορών, είτε αυτές είναι θετικές (π.χ. συνεργασία) είτε αρνητικές (π.χ. κακές λέξεις, επικίνδυνες πράξεις, υπερβολές στα ηλεκτρονικά).

Πού βρίσκεται το πρόβλημα;

Το πρόβλημα δεν είναι η ανάγκη της αποδοχής, αλλά όταν:

  • Χάνουν τον εαυτό τους για να ταιριάξουν.

  • Κάνουν πράγματα που δεν τους αρέσουν ή τα βρίσκουν λάθος, μόνο και μόνο για να μη μείνουν εκτός.

  • Εγκλωβίζονται σε φιλίες με τοξική δυναμική (όπου πρέπει να “αποδείξουν” την αξία τους).

Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς;

  1. Να μιλήσουμε για τη διαφορά ανάμεσα στο να είσαι “αρεστός” και στο να είσαι “ο εαυτός σου”
       Π.χ. «Οι αληθινοί φίλοι σε αγαπάνε όπως είσαι, δεν χρειάζεται να κάνεις κάτι που σε δυσκολεύει για να τους έχεις κοντά.»

  2. Να βοηθήσουμε το παιδί να αναγνωρίζει τα “όρια του”
       Π.χ. «Αν κάποιος σου λέει να κάνεις κάτι που δεν θέλεις, είναι εντάξει να πεις όχι. Δεν σε κάνει λιγότερο φίλο αυτό.»

  3. Να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησή του με πράξεις, όχι μόνο με λόγια
       Όταν ένα παιδί νιώθει ικανό, αποδεκτό και δυνατό στο σπίτι του, δεν θα το αναζητά “με κάθε κόστος” έξω.

  4. Να προσφέρουμε υγιείς κοινωνικές ευκαιρίες
       Π.χ. μέσα από αθλητισμό, τέχνη, ομάδες – ώστε να γνωρίζει φίλους με κοινά ενδιαφέροντα και πιο υγιείς σχέσεις.

Ένα απλό μήνυμα που μπορούμε να πούμε στο παιδί

«Δεν χρειάζεται να αρέσεις σε όλους. Χρειάζεται να είσαι εσύ και να σε σέβονται. Αυτοί που αξίζουν, θα είναι δίπλα σου για αυτό που είσαι, όχι για αυτό που προσπαθείς να φαίνεσαι.»

Διαβάστε ακόμη

Πίεση για μείωση των καλοκαιρινών διακοπών στα σχολεία
Οργανώνοντας τις πρώτες οικογενειακές διακοπές με παιδιά
ΕΛ.ΑΣ.: Τα 4 βήματα για να αποφύγουμε τους διαρρήκτες
Σε ισχύ η καλοκαιρινή διακοπή του Δακτυλίου
Γονείς τραμπούκισαν 13χρονους αθλητές σε αγώνα πόλο στην Χίο
Ο νέος Χάρι Πότερ είναι 12 χρονών και έρχεται από την Σκωτία

Δείτε ακόμη

“Ο Τεμπέλης Δράκος” στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Συναυλία με παιδικά τραγούδια στο Θέατρο Άλσος
“Ο Καραγκιόζης Αρχαιοαστρονόμος” στο Αστεροσκοπείο Αθηνών
Ανακαλύψτε μια Πρότυπη Παιδική Χαρά
Sensory Friendly Προβολές στο ΚΠΙΣΝ
“Ήλιος ένα πολύτιμο αστέρι” στο Αστεροσκοπείο Πεντέλης
Share This Post