Η μαγεία του καλοκαιριού, δρόμος παιδικής ευτυχίας.

Η μαγεία του καλοκαιριού, δρόμος παιδικής ευτυχίας. Συνέντευξη με την Μάνια Ζηρίδη Ψυχολόγο Εκπαίδευσης (Α’ μέρος)

 

Η μαγεία του καλοκαιριού, οδηγός παιδικής ευτυχίας. Είναι η θάλασσα που μαγεύει. Τα μακροβούτια και τα άλματα στα κύματα. Το παιχνίδι στην άμμο. Η γεύση του αλατιού στα χείλη και η μυρωδιά του ιωδίου. Τα λερωμένα ρούχα απο φρούτα, παγωτά και πάσης φύσεως γευστικές απολαύσεις. Ο ήλιος που καίει και οι ταλαιπωρημένες πατούσες απο τα ξυπόλυτα βήματα.  Το τραγούδι του κούκου τα βράδια και το δροσερό αεράκι που επιζητάς να σε χαϊδεύει τα ζεστά μεσημέρια. Η θαλπωρή της οικογένειας και οι στοργικές φιγούρες του παππού και της γιαγιάς.

Είναι το παιδικό καλοκαίρι. Είναι όλα αυτα που θέλαμε να ζούμε όταν ήμασταν μικροί αλλά και όλα όσα θέλουμε να ζουν τα παιδιά μας, στο δρόμο για την ενηλικίωση τους.  Όμορφες, καθαρές και απλές στιγμές που κάνουν μικρούς και μεγάλους να νοιώθουν ευτυχισμένοι. Αναμνήσεις που συνοδεύουν τα παιδιά μας για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Αρκούν όμως αυτές οι στιγμές; Ή μήπως το καλοκαίρι προσφέρει και άλλες ευκαιρίες που ως γονείς  θα πρέπει να αξιοποιήσουμε; Είναι άραγε το καλοκαίρι, η κατάλληλη περίοδος που μπορούμε να χτίσουμε το μέλλον των παιδιών μας και να βοηθήσουμε αποτελεσματικά την ανατροφή τους;

 

Ερωτήματα που οι απαντήσεις τους απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία από ειδικό. Η Μάνια Ζηρίδη Ψυχολόγος Εκπαίδευσης, αποτελεί το κατάλληλο πρόσωπο για να εντρυφύσουμε στην αξία που έχει το καλοκαίρι για τα παιδιά μας. Όχι μόνο για το επίπεδο της θεωρητικής και επαγγελματικής της κατάρτισης αλλά κυρίως για τη δυνατότητα της να φιλτράρει τα επιστημονικά δεδομένα μέσα απο την καθημερινότητα της, τα βιώματα και τις εμπειρίες της ως μητέρα τεσσάρων παιδιών.

 

  • Συνέντευξη της Μάνιας Ζηρίδη στο KidsHub με τίτλο Η μαγεία του καλοκαιριού, δρόμος παιδικής ευτυχίας.
    Δυστυχώς οι ενήλικες έχουμε βγάλει το παιχνίδι από τη ζωή μας. Τουλάχιστον τα παιδιά μας το διατηρούν. Γιατί είναι πολύ ωραίο σε μία προσωπική διαφορά να χρησιμοποιείς το παιχνίδι για να σπάσεις τον πάγο και να επανασυνδεθείς.
    Κα Ζηρίδη θα ξεκινήσω τη συζήτηση μας με το πρώτο θέμα που συνδέεται έμμεσα με το παιδικό καλοκαίρι και τη διαχείρηση του απο τους γονείς.  Έχουν περάσει σχεδόν δύο δεκαετίες από τότε που η Ελληνική κοινωνία σας γνώρισε, όταν και εισαγάγατε τον όρο “Συναισθηματική Νοημοσύνη” στο λεξιλόγιο των γονέων. Θα ήθελα για τον κόσμο που έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τον όρο, να μας πείτε δύο λόγια για το τι ορίζουμε λέγοντας “Συναισθηματική Νοημοσύνη”.

– Για να εξηγήσουμε λοιπόν τον όρο συναισθηματική νοημοσύνη, μπορούμε να πούμε πως είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από το IQ. Το IQ είναι κάτι που μετριέται, που γεννιέσαι με αυτό και δεν μπορείς να το αλλάξεις. Δηλαδή γεννιέσαι ή πολύ έξυπνος, ή λίγο έξυπνος ή καθόλου έξυπνος. Μετριέται με τεστ και έχει να κάνει με γλωσσική νοημοσύνη, μαθηματική νοημοσύνη και οπτική αντίληψη. Η συναισθηματική νοημοσύνη, το EQ που λέμε (Emotional Quotient), έχει να κάνει με δεξιότητες και soft skills. Δηλαδή αναγνώριση συναισθημάτων. Των δικών μου και των άλλων.

Για παράδειγμα, νοιώθω πως έχω ενθουσιασμό για τη σημερινή βραδιά της γιορτής του νηπιαγωγείου της Νέας Γενιάς Ζηρίδη. Πως το καταλαβαίνω αυτό; Που το νοιώθω στο σώμα μου; Νοιώθω κάποιον κόμπο στο στομάχι; Νοιώθω πως μπορεί να μιλάω γρήγορα; Αρχίζω δηλαδή να παρατηρώ τον εαυτό μου ή να παρατηρώ τον άλλον. Άλλο παράδειγμα, αντιλαμβάνομαι πως έχει κάποια ένταση η φωνή του συνομιλητή μου, το πρόσωπο του γίνεται πιο σκληρό, άρα ενδεχομένως έχει θυμό. Οπότε το πρώτο κομμάτι είναι η αναγνώριση των συναισθημάτων. Μετά πάμε στη διαχείριση.

 

  • Και με ποιον τρόπο μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα τα συναισθήματα μας;

– Αφού καταλάβω τι νοιώθω, και ξεχωρίσω το συναίσθημα γιατί άλλο είναι ο θυμός, άλλο η οργή, άλλο είναι η ζήλια ας πούμε, άλλο η λύπη, από κει και πέρα θέλω να το διαχειριστώ. Καλό είναι να βοηθάμε τα παιδιά αλλά και τον εαυτό μας να βρίσκουμε τρόπους διαχείρισης των συναισθημάτων μας. Εδώ στο σχολείο μας κάνουμε στα μικρά παιδιά μπουκάλια ηρεμίας, κάνουμε μπάλες αντιστρές, τα βάζουμε να ζωγραφίσουνε σε καβαλέτα με πολλά χρώματα, να κάνουνε τα ζώα, τον θυμωμένο γορίλλα ή το άγριο λιοντάρι. Φυσικά, πολλά από αυτά θα μπορούσαμε να κάνουμε και εμείς οι ενήλικες.  Αν το κάναμε και εμείς οι ενήλικες θα είμασταν στο ίδιο επίπεδο με τα παιδιά.

 

  • Και τα κίνητρα που έχουμε, τι ρόλο παίζουν στη διαμόρφωση της συναισθηματικής αντίληψης και νοημοσύνης σε μικρούς – μεγάλους;

– Επίσης πολύ σωστά, στη συναισθηματική νοημοσύνη εντάσσονται και τα κίνητρα που δίνουμε στον εαυτό μας. Πως βάζω στόχους, πως κινητοποιώ τον εαυτό μου. Να καταλαβαίνω τις ανάγκες τις δικές μου και του άλλου. Επιπλέον έχει να κάνει και με την ενσυναίσθηση. Να μπαίνει δηλαδή κάποιος στη θέση του άλλου. Είτε είναι ένα ζώο που βλέπω χτυπημένο στο δρόμο και προσπαθώ να νοιώσω πως νοιώθει αυτό, είτε είναι ένας άστεγος που βλέπω ή ακόμα και ένα μικρό παιδί που φαντάζομαι πόσο δύσκολο είναι να ζει έτσι με αυτές τις συνθήκες, είτε με το να πηγαίνω και να κάνω προσφορά και εθελοντισμό σε ιδρύματα για να μπω στη θέση αυτών.

Θα πρέπει  να τονίσουμε, πως ο όρος συναισθηματική νοημοσύνη δεν έχει να κάνει μόνο με τη ζωή των παιδιών αλλά και με τη ζωή των ενηλίκων. Με το πόσο ευτυχισμένος είναι ο άνθρωπος. Ακόμα και με τον επαγγελματικό τομέα της ζωής πέραν του οικογενειακού. Πάρα πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα όπως για παράδειγμα του Harvard αλλά και άλλων γνωστών πανεπιστημίων του εξωτερικού απευθύνονται στους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Γιατί όταν αποκτάς συναισθηματική νοημοσύνη – αφού μπορείς να την καλλιεργήσεις – γίνεσαι καλύτερος ηγέτης. Μπορείς και βοηθάς περισσότερο την ομάδα σου. Μαθαίνεις να συνεργάζεσαι. Να επικοινωνείς πιο αποτελεσματικά. Να λύνεις προβλήματα, να λύνεις συγκρούσεις. Να σαι προσαρμοστικός και ευέλικτος. Αυτές είναι δεξιότητες οι οποίες χρειάζονται πάρα πολύ στην εποχή μας και επαγγελματικά και προσωπικά για τις σχέσεις μας.

 

Στη συνέντευξη που έδωσε η Μάνια Ζηρίδη στο KidsHub με τίτλο Η μαγεία του καλοκαιριού, οδηγός παιδικής ευτυχίας,, μίλησε για την ανάγκη καλλιέργειας της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά, απο την μικρή τους ηλικία.
Εκτός απο το διοικητικό της ρόλο στα Εκπαιδευτήρια της Νέας Γενιάς Ζηρίδη, η Μάνια Ζηρίδη ασκεί και τα παιδαγωγικά της καθήκοντα στο σχολείο, διδάσκοντας Συναισθηματική Νοημοσύνη.
  • Έχετε αναπτύξει σπουδαίο έργο τόσο ως ψυχολόγος όσο και ως εκπαιδευτικός στον τομέα της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά. Πως ξεκίνησε το “ταξίδι” αυτό;

– Θυμάμαι όταν γύρισα απο τις σπουδές μου στην Αγγλία και την Αμερική το 2000, έχοντας δουλέψει σε σχολεία, ο επιστημονικός τομέας της συναισθηματικής νοημοσύνης ήταν ιδιαίτερα αναπτυγμένος στο εκπαιδευτικό τους σύστημα. Ο όρος ήταν πολύ διαδεδομένος και επίκαιρος. Γύρισα λοιπόν τότε στα Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη και μιλούσα στους νέους γονείς λέγοντας κάνουμε συναισθηματική νοημοσύνη, ασχολούμαστε με το bullying και αναπτύσσουμε τις δεξιότητες που μπορούν να έχουν τα παιδιά. Καλά – καλά μου έλεγαν, πείτε μας τώρα για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μόνο, και για την αριστεία.

Είχα πλέον την εμπειρία από τα σχολεία στο εξωτερικό, όπου δούλευαν πάνω στις ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες.  Ασχολούνταν με το πως τα παιδιά θα μάθουν να παρουσιάζουν αλλά και με ποιον τρόπο θα κοινωνικοποιούνται. Πως να μαθαίνουν να επιλύουν τις διαφορές τους, αλλά και να λειτουργούν με πνεύμα της συνεργασίας. Αυτή τη φιλοσοφία προσπάθησα να φέρω στην Ελλάδα και στα Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη και φαίνεται πως αυτή η προσπάθεια πηγαίνει καλά. Για να σας λέω, πως έχω σήμερα έναν από τους μαθητές μας βοηθό διευθυντή, σημαίνει πως έχει αφομοιωθεί αυτή η φιλοσοφία στην εκπαιδευτική μας ζωή και το σχολικό πρόγραμμα. Κάνουμε λοιπόν τις βόλτες μας στο νηπιαγωγείο, σημειώνουμε τι είναι προς βελτίωση αλλά εκτός αυτού έχουμε και πολλά άλλα παιδιά σε υπεύθυνες θέσεις που βοηθάνε και μάλιστα με πολύ ενεργό ρόλο.

 

  • Φτάνοντας στο σήμερα, πως το αντιλαμβάνονται αυτό οι γονείς;

– Σιγά σιγά λοιπόν με τα χρόνια, οι γονείς ενδιαφέρονται για όλα αυτά πολύ περισσότερο και έχουν δει τη σημασία.  Σημαντικό σε αυτή την πορεία ήταν πως στην αρχή δούλεψα με μεγαλύτερα παιδιά. Είχα διδάξει και στο Λύκειο και στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό. Κάθε φορά, αυτό που έβλεπα ήταν πως και τα παιδιά ήθελαν να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες. Άρα όταν ένα 18χρονο παιδί αναζητά τις κλήσεις που μπορεί να έχει, κατάλαβα πόσο σημαντικό θα ήταν η αναζήτηση αυτή να ξεκινήσει και να καλλιεργηθεί σε μικρότερη ηλικία. Άρα είπα, πάμε πίσω σε ένα δίχρονο παιδί και ας ασχοληθούμε με τη διερεύνηση των κλήσεων που μπορεί να έχει.

Σε αυτό βοήθησε μία διαβαθμιακή ομάδα που δημιουργήσαμε, το τμήμα Student Care με καθηγητές, δασκάλους, νηπιαγωγούς, προσωπικό από όλες τις βαθμίδες. Με τον τρόπο αυτό σχεδιάσαμε τα κατάλληλα προγράμματα, λέγοντας που θέλουμε να φτάσει το παιδί στην ηλικία των 18 ετών, άρα πως θα το ξεκινήσουμε με baby steps από τις μικρές ηλικίες.

  • Πόσο σημαντική  είναι η περίοδος του καλοκαιριού για την περαιτέρω καλλιέργεια και ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά.

– Το καλοκαίρι είναι η κατάλληλη περίοδος για την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά. Καλό όμως είναι να καταλάβουμε πως τα παιδιά ζούνε στο παρόν. Ενώ εμείς οι ενήλικες είμαστε σε άλλη διάσταση. Πολλές φορές βλέπουμε το μέλλον, ζητώντας να φτάσω εκεί που θέλω να πάω, χωρίς να απολαύσω καθόλου. Tη διαδρομή, τη διαδικασία. Ή κάποιες άλλες φορές βρισκόμαστε στο παρελθόν. Που τότε είχε γίνει αυτό και τότε είχα κάνει εκείνο. Είτε επειδή είμαστε θυμωμένοι, είτε επειδή μας αρέσει να αναπολούμε. Πάντως χάνουμε το παρόν τελικά. Άρα, αν αντιληφθούμε ότι τα παιδιά ζούνε στο παρόν και στη φάση που και εμείς είμαστε πιο χαλαροί κάποιες μέρες μέσα στο καλοκαίρι, θα είναι πολύ ωραίο να ρίξουμε όλοι τους τόνους.

Ειδικά στα μικρά παιδιά το βλέπεις πολύ πιο ξεκάθαρα. Για παράδειγμα ξεκινάς να πας μία μέρα στο σχολείο. Το παιδάκι θα σταματήσει, θα χαζέψει το λουλουδάκι, θα κοιτάξει το πουλί, θα ζωγραφίσει στο αυτοκίνητο. Ενώ εμείς θέλουμε να βγούμε, να φτάσουμε, στα γρήγορα. Το καλοκαίρι συνεπώς μας δίνει μία ουσία παρακινώντας μας να ρίξουμε όλοι τους τόνους. Ειδικά εμείς οι γονείς, που μερικές φορές συμπεριφερόμαστε λες και είμαστε γιατροί σε εφημερία. Με τα κινητά συνέχεια ανοικτά, με τα μηνύματα που συνέχεια εισβάλουν, με τα email. Συνέχεια είμαστε σε μία ετοιμότητα τελικά.

 

Η Μάνια Ζηρίδη φωτογραφίζεται στο πλαίσιο της συνέντευξης που έδωσε στο KidsHub, με τις δίδυμες κόρες της Νάγια και Άννα. Τίτλος της συνέντευξης " Η μαγεία του καλοκαιριού, οδηγός παιδικής ευτυχίας."
Η Μάνια Ζηρίδη με 2 απο τα 4 παιδιά της. Τις δίδυμες κόρες της Νάγια και Άννα.
  • Αφού λοιπόν ρίξουμε του ρυθμούς – που καταλαβαίνω πως είναι απαραίτο βήμα για να έρθει όλη η οικογένεια πιο κοντά – με ποιούς τρόπους στη συνέχεια, θα βοηθουμε τα παιδιά μας να απολαύσουν το καλοκαίρι και παράλληλα να αναπτύξουν το συναισθηματικό τους κόσμο;

– Tο καλοκαίρι είναι ένας κενός χρόνος για τα παιδιά ή ένα μέρος αυτού ανάλογα με τις δραστηριότητες που κάνουνε. Eίναι ευκαιρία να τους δώσουμε χρόνο να επεξεργαστούνε και να κατασταλάξουν, όλες τις εμπειρίες τους από τον χειμώνα που πέρασε. Να αφομοιώσουν τις γνώσεις τους, δίνοντας τους ελεύθερο χρόνο. Όμως, ελεύθερος χρόνος δεν είναι να βρίσκονται συνέχεια στα ipad και την τηλεόραση. Εννοώ πως χρειάζεται λίγος κενός χρόνος. Ακόμα και να βαρεθεί το παιδί, είναι κάτι το οποίο δε συμβαίνει στις μέρες μας, γιατί πάντα το ‘χουμε υπερ-απασχολημένο.

Απο την άλλη, το καλοκαίρι δίνει την ευκαιρία να συνδεθούμε ως οικογένεια. Να μπορούμε ας πούμε να κάνουμε ένα οικογενειακό συμβούλιο, να πει τι θα ‘θελε ο καθένας για τις 15 μέρες διακοπών παράδειγμα. Τι δουλειές πρέπει να γίνουνε. Από διασκέδαση τι θα ‘θελε ο καθένας. Και να ορίσουμε πως θα πρέπει να γίνουν όλα αυτά, με ισότιμη ψήφο.

Στο πνεύμα αυτό, είναι ευκαιρία να δημιουργήσουμε και μία γωνιά διαμεσολάβησης μέσα στο σπίτι. Στο σχολείο μας για παράδειγμα, προσπαθούμε να το κάνουμε από τα μικρά παιδιά μαθητές μας. Γωνιά διαμεσολάβησης είναι ο χώρος στο σπίτι, στον εργασιακό χώρο ή στη τάξη, που κάθεσαι με τον άνθρωπο που βρίσκεσαι σε αντιπαράθεση, ασχέτως ηλικίας, και ο καθένας λέει τι έγινε σε μία σύγκρουση που συνέβη, χωρίς να κατηγορεί τον άλλο. Αυτό κι αν είναι δύσκολο! Δηλαδή λέει κάποιος, ενοχλήθηκα που έγινε αυτό, αλλά δεν λέει ποιος ευθύνεται και ποιος του το έκανε. Ο διαμεσολαβητής που υπάρχει ανάμεσα στους δύο που βρίσκονται σε αντιπαράθεση, βοηθάει να έρθουν σε επαφή τα αντίπαλα μέρη, ώστε μετά να βρουν μία λύση win – win, κοινώς αποδεκτή και για τους δύο.

 

  • Καταλαβαίνω πως οι τρόποι που προτείνετε, αποτελούν ένα είδος κατοχύρωσης των δικαιωμάτων που έχουν τα παιδιά στην οικογενειακή οντότητα που ανήκουν. Με τις υποχρεώσεις τους τι γίνεται;

– Όλοι έχουν δικαιώματα σ΄ ένα σπίτι. Έχουν όμως και υποχρεώσεις. Μπορούμε λοιπόν και πρέπει να γίνεται, να χωρίζουμε υπευθυνότητες στο σπίτι. Γιατί συνήθως μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με μόνο μέλημά μας την ακαδημαϊκή τους ζωή. Δηλαδή, δεν δημιουργείς προβλήματα στο σχολείο; Είσαι καλός μαθητής; Τέλεια. Δεν χρειάζομαι κάτι άλλο από σένα. Όμως έτσι δεν μαθαίνουμε στα παιδιά να συνεισφέρουν στα κοινά.  Η οικογένεια δεν είναι μόνο αυτό.  Πρέπει να μοιραζόμαστε με τα παιδιά και κάποια κοινά καθήκοντα. Να μοιράζουμε τις δουλειές. Και οι διακοπές που είμαστε και εμείς πιο χαλαροί, είναι η κατάλληλη περίοδος να κάνουμε κάποιες δουλειές μαζί, αλλά και να χωρίζουμε αυτές τις δουλειές μαζί.

Επίσης, επειδή οι διακοπές αποτελούν χρόνο που συμβάλλει ουσιαστικά στην ανατροφή των παιδιών, χρειάζονται δραστηριότητες και εντός του οικογενειακού ιστού, που θα λειτουργούν παιδαγωγικά στα παιδιά. Για παράδειγμα επιτραπέζια παιχνίδια. Γιατί έτσι μαθαίνουμε κανόνες. Να περιμένω τη σειρά μου, να λύνω τη διαφορά με ωραίο τρόπο.

 

Γιάννης Ζαπάντης

 


Η Μάνια Ζηρίδη με τον συντάκτη του KidsHub Γιάννη Ζαπάντη. Στη συνέντευξη που παραχώρησε με τίτλο Η μαγεία του καλοκαιριού, οδηγός παιδικής ευτυχίας, η Μάνια Ζηρίδη μίληε για τη συναισθηματική νοημοσύνη και έδωσε προτάσεις για την καλλιέργεια της σε μικρούς και μεγάλους, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η Μάνια Ζηρίδη με τον συντάκτη του KidsHub Γιάννη Ζαπάντη.

Η συνέντευξη με την Μάνια Ζηρίδη συνεχίζεται …..και θα ολοκληρωθεί σε τρία μέρη.

 

Η συντακτική ομάδα του KidsHub έκρινε πως η συζήτηση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς απαντά σε ερωτήματα που έχουμε όλοι οι γονείς, για το πως τα παιδιά μας θα αξιοποιήσουν δημιουργικά το καλοκαίρι τους, την πιο ξέγνοιαστη για αυτά, εποχή του έτους.

 

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης, θα μιλήσουμε με την Μάνια Ζηρίδη, για κοινές δραστηριότητες της οικογένειας που συμβάλουν στη σύσφιξη των σχέσεων με τα παιδιά μας. Για τρόπους καλλιέργειας της κοινωνικότητας στα παιδιά μέσα απο επιμορφωτικούς και ψυχαγωγικούς μηχανισμούς. Αλλά και για πιο πρακτικά ζητήματα, που πάντα αποτελούν ένα είδος πονοκεφάλου για τους γονείς και απαιτούν ενέργειες σωστής διαχείρησης.  

 

 

 


Η Μάνια Ζηρίδη σπούδασε Ψυχολογία (Bsc) με μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, και στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA).

Παρακολούθησε πρόγραμμα για τους Πολλαπλούς Τύπους Νοημοσύνης και την αξιοποίηση ιδιαίτερων κλίσεων των παιδιών στο Πανεπιστήμιο Harvard.

Εργάστηκε σε πρότυπα σχολεία ‘ blue ribbon schools of excellence’ της Αμερικής που εφαρμόζουν best practices και επισκέφθηκε τα καλύτερα στον κόσμο νηπιαγωγεία στην περιοχή  Reggio Emilia της Ιταλίας.

Έχει παρουσιάσει σε παγκόσμια και Ελληνικά συνέδρια καινοτόμες πρακτικές που εφαρμόζονται στα εκπαιδευτήρια Νέα Γενιά Ζηρίδη όπως το πρόγραμμα Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης,  το πρόγραμμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συναισθηματικής Νοημοσύνης.

Έχει εκδώσει βιβλία με συμβουλές για γονείς και έχει αρθρογραφήσει σε εφημερίδες όπως Καθημερινή και Πρώτο Θέμα. Έχει μιλήσει σε εκπομπές ραδιοφώνου (π.χ. 9.84) , και καθημερινά λέει συμβουλές στο μονόλεπτο «τα παιδιά μας και εμείς» στο Galaxy 92 fm, ενώ έχει κάνει και τηλεοπτικές εκπομπές για παιδαγωγικά θέματα.

Συστηματικά κάνει συμβουλευτική και επιμόρφωση γονέων καθώς και εκπαιδευτικών για ψυχοπαιδαγωγικά θέματα.

Στη Νέα Γενιά Ζηρίδη δημιούργησε το Τμήμα Student Care, που έχει ως στόχο την καλλιέργεια ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά όλων των ηλικιών από 2-18 ετών και έχει διδάξει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Σημαντικότερη και πιο πολύτιμη εμπειρία της ζωής της, αποτελεί για την ίδια, η οικογένεια με τα τέσσερα μικρά παιδιά της.

Γράψτε το σχόλιο σας